over mij

in het kort…
De passie voor beeld was er al in mijn kindertijd. Fotografie lag nog ver achter mijn horizon maar, wat potloden, verf en papier- en ik was uren van de wereld. Daarna volgden opleidingen aan de Fotovakschool en de kunstacademies van Rotterdam en Den Haag.
Nu, tientallen jaren later, hebben verf en papier plaatsgemaakt voor camera en beeldscherm maar is die hartstocht voor beeld er nog altijd.
Tussen 1995 en 1999 werkte ik voor diverse hulporganisaties in o.m. Nigeria, Cambodja en Afghanistan. Hoewel ik altijd al graag reisde, stamt veel van mijn reis- en documentaire fotografie uit deze periode. In 2000 streek ik neer in Friesland. Sindsdien bestaat mijn werk in toenemende mate uit portretfotografie – meest op locatie – en studiowerk in opdracht.

vrij of in opdracht…
Naast fotografie in opdracht hou ik me bezig met het maken van ‘vrij werk’. Een deel daarvan bestaat uit reis- natuurfotografie, een ander deel komt tot stand in de studio. Dit werk werk werd en wordt geëxposeerd op verschillende plekken in het land. Daarnaast is mijn vrije werk aangekocht door particulieren, bedrijven en instellingen zoals centra voor kunstuitleen.

digitaal of doka…
Digitaal én doka. Ondanks de voordelen van het digitale traject zijn er toepassingen die vragen om klassieke donkerekamer-technieken. Wie de schoonheid van een bariet- of Lithprint kent, weet dat analoge techniek nog niet tot het verleden behoort. Behalve de look en feel van een goede barietprint is er de onovertroffen houdbaarheid. Niet voor niets is ‘bariet’ nog altijd synoniem voor ‘museumkwaliteit’. Dat ik even goed de weg ken in de donkere kamer als in Lightroom zie ik als een voordeel; ik maak(te) dan ook dankbaar gebruik van beide technieken.

techniek en vakmanschap…
Fotografie was nooit eerder zo populair als nu. Digitalisering heeft er voor gezorgd dat iedereen in een split second een foto kan maken én leveren. Digitale techniek is betaalbaar en daarmee algemeen beschikbaar. Een mooie ontwikkeling, maar met een keerzijde: kwaliteit is niet meer vanzelfsprekend.
Zoals een Mercedes-rijder niet automatisch een goede chauffeur is, zo is een dure camera geen garantie voor goed beeld…
Dat ik ‘klassiek’ geschoold ben, zie ik daarom als een pluspunt.

exposities

JAAR
2021
2018 / 2019
2018
2018
2018
2013
2012
2010
2010
2007
2007
2006
2005 / 2006
2005
2005
2005
2005
2005
2004
2004
2004
2004
2004
2003
2003
2002
2002
1993
1992
1992
1990
1989
1989
1989
1986
1986
1984

PLAATS
Gorredijk
Harlingen
Leeuwarden
Veenwouden
Jubbega
Drachten
Lemmer
Leeuwarden
Franker
Helmond
Amsterdam
Leeuwarden
Assen
Deventer
Enschede
Amsterdam
Dongen
Groningen
Amsterdam
Amsterdam
Schiphol Airport
Amsterdam
Nieuw Roden
Sneek
Utrecht
Leeuwarden
Leeuwarden
Vlaardingen
Zeist
Hoofddorp
Amsterdam
Vlaardingen
Schiphol Airport
Koog a.d. Zaan
Utrecht
Amsterdam
Vlaardingen

LOCATIE / TITEL
Galerie Hoogenbosch, ‘de gewortelden’
Hannemahuis, ‘wat foarôf gie’
TRESOAR, ‘wat foarôf gie’ – multimedia
Schierstins, ‘wat foarôf gie’
Galerie LOOF, ‘wat foarôf gie’
Museum Dr8888, ‘genesis’
InArt, ‘poste restante’ (i.h.k.v. Noorderlicht – editie 2012)
Natuurmuseum Fryslân, ‘HERACLEUM’
Museum Martena, ‘rondom Franeker’
SBK Helmond, ‘afslag ANGKOR’
Hortus Botanicus Amsterdam, ‘stof en geest, licht en strijd’
Fotogalerie No5, ‘HERACLEUM’
Tripolis – GGZ Drenthe, ‘stof en geest, licht en strijd’
SAXION Hogeschool, ‘afslag ANGKOR’
Fotogalerie Objektief, ‘afslag ANGKOR / stof en geest, licht en strijd’
Rialto filmtheater, reisfotografie – ‘elders’
Mad Cows, ‘afslag ANGKOR / stof en geest, licht en strijd’
Universitair Medisch Centrum Groningen, ‘stof en geest, licht en strijd’
Melkweg Galerie, groepstentoonstelling ‘van bossen en bomen’
Stichting Beeldende Kunst Amsterdam – Osdorp, ‘afslag ANGKOR’
‘stof en geest, licht en strijd’
Koninklijk Instituut voor de Tropen, ‘stof en geest, licht en strijd’
KUNSTPAVILJOEN, ‘afslag ANGKOR’
Antonius Ziekenhuis, ‘stof en geest, licht en strijd’
RASA wereldculturencentrum, ‘stof en geest, licht en strijd’
Fotogalerie No5, reisfotografie – ‘elders’
Parnas, ‘stof en geest, licht en strijd’ (i.h.k.v. Noorderlicht – editie 2002)
Vrije Academie, reisfotografie
Slot Zeist, reisfotografie
Hoofdkantoor BDR, portret- en reisfotografie
Bellevue theater, portret- en reisfotografie
VSB Bank, geënsceneerde fotografie
reisfotografie
De Waakzaamheid, reisfotografie
Glory Days Records, portret- en geënsceneerde fotografie
Filmtheater Desmet, portret- en geënsceneerde fotografie
De Steeg, portret- en geënsceneerde fotografie

S/D/G
duo
duo
duo
duo
groeps
groeps
groeps
groeps
solo
solo
solo
solo
solo
solo
solo
solo
solo
solo
groeps
solo
solo
solo
solo
solo
solo
groeps
solo
solo
solo
solo
solo
groeps
solo
solo
solo
solo
solo

opdrachtgevers

Art Unlimited – Amsterdam, BW H – Leeuwarden, BIRI Publications – Amsterdam, Case Communication Consultants – De Bilt, Buro Klei – Leeuwarden, DSM Resins – Hoek van Holland, EW Magazine – Diemen, Glory Days Records – Utrecht, GOM Bedrijfsdiensten – Schiedam, HealthNet International – Amsterdam, Herian Reclame – Drachten, Idiot Records – Amsterdam, KNOV – Utrecht, lieskeramiek – Leeuwarden, Melklokaal – Heerenveen, Memisa Medicus Mundi – Rotterdam, NDC Mediagroep – Leeuwarden, NECUM – Drachten, Noordboek – Gorredijk, Provincie Groningen, PVDA Heerenveen, Uitgeverij Bornmeer – Gorredijk, Randstad Uitzendbureau – Utrecht, TRESOAR – Leeuwarden, Universe Productions – Leeuwarden, VANDAAR Magazine – Leusden, VARA Omroepvereniging – Hilversum, VSB bank – Schiedam, Vos & Libert – Leeuwarden, VVV Vlaardingen, Wooncorporatie LEFIER – Groningen, WRIK Grafisch Ontwerpbureau – Utrecht, XENO Uitgeverij – Groningen, e.v.a.